Tiedote: Erillisverkkojen kumppaneina tulevaisuuden viranomaisverkko Virven toteuttamisessa Elisa ja Ericsson

Erillisverkot-konserni hankkii laajakaistaisen Virve 2.0:n radioverkon palveluna Elisalta ja keskeisimmät tietojärjestelmät Ericssonilta. Erillisverkot turvaa hankinnoilla yhteiskunnan kriittisen viestinnän jatkuvuuden ja viranomaistoiminnan toimivuuden kaikissa olosuhteissa myös tulevaisuudessa.

Erillisverkot toteuttaa suomalaisen Virve-viranomaisverkon seuraavan sukupolven ratkaisun yhteistyössä Elisan ja Ericssonin kanssa. Virve
2.0 -palvelulla viranomaisille ja muille turvallisuustoimijoille tarjotaan toimintavarmat ja entistä monipuolisemmat langattomat laajakaistapalvelut. Hankinnat muodostavat kokonaisuuden, jonka osat liittyvät kiinteästi toisiinsa. Sopimuskauden pituus on kymmenen vuotta.

”Virven merkitystä kriittisessä toiminnassa ei voi korostaa liikaa. Seuraavan sukupolven Virve on yksi merkittävimmistä valtion
ict-hankkeista seuraavien vuosien aikana, ja meille Erillisverkoissa luonnollisesti prioriteetti. Virve mahdollistaa viranomaisten ja muiden turvallisuustoimijoiden saumattoman yhteistyön, joka on välttämätöntä arjessa mutta myös kriisitilanteissa, kuten nyt koronapandemiassa”, Erillisverkkojen toimitusjohtaja Timo Lehtimäki sanoo.

”Pitkäaikainen yhteistyömme valtionhallinnon ja turvallisuustoimijoiden kanssa nousee nyt uudelle tasolle. Tavoitteena ei voi olla vähempää kuin maailman laadukkain viranomaispalvelu ja Suomen kattavin mobiilipuhe- ja dataverkko. Olemme ylpeitä, että Elisan laatuun voidaan luottaa tässä
kriittisessä palvelussa. Erillisverkot on maailman johtava turvallisuustoimija alallansa. On hienoa saada yhdessä kehittää seuraavan sukupolven
viranomaisverkkoa ja -palveluita ja olla mukana varmistamassa suomalaisten turvallisuutta ja varautumista”, toteaa Elisan  yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Timo Katajisto.

“Kriittiset toiminnot vaativat core-verkolta korkeinta mahdollista luotettavuutta, turvallisuutta ja toimintavarmuutta. Tiivissä yhteistyössä Erillisverkkojen kanssa varmistamme, että kriittinen tilannejohtaminen hyötyy Ericssonin dual-mode 5G-ratkaisuista ja tuotteista. On hienoa nähdä, että Suomi ottaa merkittävän askeleen kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi myös tulevaisuudessa, ja odotan innolla muiden maiden seuraavan Suomen viitoittamaa tietä”, Ericssonin Euroopan ja Latinalaisen Amerikan johtaja Arun Bansal sanoo.

Erillisverkot toimii lakisääteisenä palveluoperaattorina ja tuottaa kriittiset laajakaistaiset Virve 2.0 -palvelut. Tulevaisuuden Virvessä
Elisa toteuttaa 4G- ja 5G-radioverkkopalvelun sekä maantieteellisen peittoalueen laajentamisen nykyistä Virveä vastaavaksi. Ericsson toimittaa
Erillisverkoille keskeisimmät tietojärjestelmät, joiden avulla Erillisverkot hallitsee verkon ja keskeisten tietojärjestelmien kokonaisuutta sekä varmistaa tietoturvallisuuden ja varautumiskyvyn.

Nyt hankittavien palveluiden ja järjestelmien avulla Erillisverkot voi tuottaa priorisoidun laajakaistaliittymän turvallisuusviranomaisille ja muille turvallisuustoimijoille vuoden 2021 loppupuolella. Virve 2.0 -hankkeen sovellushankinta käynnistyy myöhemmin tänä vuonna. Sovelluksilla toteutetaan vuonna 2023 nykyisen Virven kaltaiset viestintäratkaisut sekä uusia toiminnallisuuksia, joita ovat esimerkiksi ryhmävideopalvelu. Käyttäjät siirtyvät uuteen palveluun 2025 vuoden loppuun mennessä. Nykyinen Virve palvelee uuden rinnalla siirtymävaiheen loppuun saakka.

Virve 2.0 -hanke käynnistyi vuonna 2018 talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksellä. Hankinnat tehdään julkisista puolustus- ja
turvallisuushankinnoista annetun lain mukaisesti. Kaikki neuvotteluissa mukana olleet yritykset jättivät hyväksytyt tarjoukset määräajan loppuun mennessä. Kumppanit valittiin jätettyjen tarjousten mukaan annettujen pisteiden perusteella.

Timo Lehtimäki,

Suomen Erillisverkot -konserni

timo.lehtimaki@erillisverkot.fi,

Elisan Viestintä

mediadesk@elisa.fi, puh. 050 305 1605

Milla Nummenpää, viestintä

Suomen Ericsson

milla.nummenpaa@ericsson.com,

Virve 2.0 mobiilistrategia

Artikkeli: Virve 2.0 mahdollistaa maailmanluokan viranomaisyhteistyön myös tulevaisuudessa

Suomen Erillisverkot -konserni on valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, joka turvaayhteiskunnan toimintaa ja kriittistä viestintää kaikissa olosuhteissa. Erillisverkot tuottaa yhteiskunnan turvallisuutta ja toimivuutta tukeville organisaatioille ict-palveluja kriittiseen viestintään, tilannejohtamiseen ja kriittisen infrastruktuurin suojaamiseen. Lisätietoja erillisverkot.fi ja sosiaalisessa mediassa @erillisverkot.

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,3 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Tele2:n kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 1,84 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 900. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Vuoden 2020 aikana olemme hiilineutraali yhtiö. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj

Ericssonin avulla viestintäpalveluiden tarjoajat voivat ottaa täyden hyödyn rakennetuista verkkoyhteyksistä. Yrityksen tarjonta on suunniteltu tukemaan asiakkaidensa digitalisaatiota, lisäämään tehokkuutta sekä kehittämään uusia tulonlähteitä. Valikoima kattaa verkkoratkaisut, digitaaliset palvelut, palvelunhallintaratkaisut sekä kasvuvaiheessa olevan liiketoiminnan. Panostamalla innovaatioihin Ericsson on mahdollistanut puhelin- ja
mobiiliyhteyksien hyödyt miljardeille ihmisille ympäri maailman. Ericsson on listattu sekä Tukholman että New Yorkin Nasdaq-pörssissä. www.ericsson.com