alkuun

Michèle Moutonin tiimi huolehtii rallin MM-sarjan ajoturvallisuudesta: ”Virve on kätevä, nopea ja luotettava”

Entinen ralliautoilija, legendaarinen Michèle Mouton osallistui Jyväskylän MM-ralliin FIAn turvallisuusdelegaation jäsenenä. Hän kehuu viranomaisverkko Virveä ja painottaa radioviestinnän merkitystä rallien kokonaisturvallisuuden varmistamisessa.
Turvallisuusviestintä viranomaisverkko virve

Rallilegenda ja naisautourheilun pioneeri Michèle Mouton, 70, kiertää FIAn eli Kansainvälisen autourheiluliiton turvallisuusdelegaation edustajana MM-ralleissa tarkastamassa erikoiskokeiden järjestelyitä ja huolehtimassa ajoturvallisuudesta. Hän saapui myös Jyväskylän MM-ralliin, joka tunnetaan maailman nopeimpana rallikisana.

Michèle Mouton katsoo kameraan ja hymyilee
”Minulle koulutetaan jo seuraajaa turvallisuusdelegaatioon, mutta suuntaan kyllä ensi vuonnakin Jyväskylään”, Michèle Mouton kertoo.

Koska ralliautojen vauhti erikoiskokeilla on päätä huimaava, tieosuudet vaativia ja tien laidat ovat täynnä katsojia, on erikoiskokeiden ja koko rallireitin läpikäyminen etukäteen erittäin tärkeää.

”Ajamme erikoiskokeen läpi vain puoli tuntia ennen ensimmäistä kilpailijaa. Tehtävänäni on tarkkailla reittejä ja ympäristöä. Seuraan reittejä turvallisuussuunnitelmasta ja raportoin olosuhteista muulle turvallisuustiimille. En siis tietenkään itse voi samalla ajaa, vaan minulla on kuski.”

Jyväskylässä hän oli pitkän ja menestyksekkään uran MM-sarjassa kartanlukijana tehnyt Miikka Anttila.

Virve on hyvin kätevä ja näppärä, ja toimii kuin kännykkä.

Mouton ja muut erikoiskokeiden testaajat käyttivät Jyväskylän MM-ralleissa sisäiseen turvallisuusviestintään viranomaisverkko Virveä ja Virve-päätelaitteita. Suomalainen viestintäjärjestelmä saa Moutonilta paljon kehuja.

”Virve on hyvin kätevä ja näppärä, ja päätelaite toimii kuin kännykkä. Kuuluvuuskin oli hyvä. Suomessa se ei yleensä ole ongelma, toisin kuin esimerkiksi Korsikan ja Argentiinan ralleissa, joissa korkeat vuoret saattavat blokata signaaleja”, Mouton kertoo.

FIAlle rallien turvallisuus on ykkösasia”

Virve on tullut Moutonille tutuksi vuosien varrella. Hän oli Suomessa myös viime talvena, jolloin hän osallistui Rovaniemen MM-ralliin samassa roolissa erikoiskokeiden testaajana. Mouton nosti esiin rallin jälkeen antamassaan palautteessa viranomaisverkko Virven merkityksen kokonaisturvallisuuden kannalta.

Mouton piti erityisenä sitä, että Virven avulla rallien tai muiden suurten massatapahtumien järjestäjät ja viranomaiset pystyvät kommunikoimaan yli organisaatiorajojen.

Rallissa tilanteet muuttuvat nopeasti ja niistä pitää saada tieto eteenpäin välittömästi koko turvallisuustiimille.

Mouton matkustaa FIAn turvallisuusdelegaation edustajana eri puolilla maailmaa järjestettävissä MM-ralleissa, joten hänellä on hyvä käsitys siitä, minkälaista radioviestintäosaaminen on eri maissa.

”Käytössä ei yleensä ole kätevää matkapuhelinta. Esimerkiksi Ranskassa käytössä oleva laite on suuri eikä siksi kovin kätevä. Se taitaa toimia VHF-taajuudella.”

”Rallien turvallisuus on FIAlle ykkösasia. Jos rallien radioviestintä ei toimi hyvin, on mahdotonta järjestää turvallisia ralleja. Tilanteet muuttuvat nopeasti ja niistä pitää saada tieto eteenpäin välittömästi koko turvallisuustiimille”, Mouton painottaa.

Innokkaiden fanien vaarallinen yllätys

Mouton on ainoa MM-rallien huipputasolle edennyt naiskuljettaja. Naisautourheilun pioneeri työskentelee nykyisin FIAn Women in Motorsport Commissionin presidenttinä ja MM-rallien turvallisuudesta vastaavassa delegaatiossa. Hän toimii delegaation puheenjohtajana ja laatii turvallisuussuunnitelmia sekä osallistuu erikoiskokeiden testiajoihin.

Michéle Mouton istuu ralliauton katolla juhlimassa voittoa vuonna 1981
Michèle Mouton (oik.) ja kartanlukija Fabrizia Pons juhlivat San Remo -rallin voittoa vuonna 1981.

Työssä on varauduttava niin sään kuin ihmisenkin aiheuttamiin riskeihin – kuten innokkaiden fanien yllätyksiin. Lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Jämsän erikoiskokeella sattui tilanne, jossa joukko katsojia oli piiloutunut puiden ja osittain myös tien alle.

”Fanit olivat piiloutuneet niin hyvin, etten minä eikä kaksi muutakaan testiautossa ollutta huomannut mitään. Jotain liikettä havaitsin ja käskin Anttilaa peruuttamaan takaisin. Nappasin kuvan paikasta ja pyysin järjestyksenvalvojaa vielä tsekkaamaan tilanteen.”

Kyseessä oli joukko irlantilaisia. Vaaralliseksi tilanteen teki se, etteivät intohimoiset fanit aikoneet pysyä piilossa, vaan hypätä esiin vihreine kannustuslippuineen silloin kun heidän suosikkikuljettajansa auto kaartaa kohdalle.

”Fanit haluavat tulla nähdyiksi. Virven avulla saimme välitettyä tiedon havainnosta ajoissa eteenpäin, ja ralliautojen saapuessa fanijoukko oli jo siirretty turvalliselle katselualueelle”, Mouton kertoo.

 

Kuka?

Michèle Mouton

  • Entinen ralliautoilija ja naisten moottoriurheilun uranuurtaja. Tehnyt rallihistoriaa voittamalla ainoana naisena MM-rallin osakilpailuja.
  • Mouton kertoo päätyneensä rallien pariin sattumalta. Oikeustieteen opiskelija osallistui vuonna 1973 MM-osakilpailuun kartanlukijana. Into ralleihin syttyi saman tien. Uusi harrastus kuitenkin pelotti Moutonin isää, joten isä ja tytär sopivat, että tytär saisi oman auton, mikäli ryhtyisi kartturin sijaan kuskiksi. Mouton ajoi ensimmäisen osakilpailunsa Korsikassa vuonna 1974.
  • Osallistunut MM-ralleihin vuosina 1974–1986. Yhteensä 50 MM-osakilpailua ja neljä voittoa. Hän sijoittui toiseksi maailmanmestaruustaistossa vuonna 1982.
  • Ajoi rallia 12 vuotta. Hän päätti kilpauransa vuonna 1986 järjestettyyn Saksan ralliin, jonka  hän voitti ensimmäisenä naiskuljettajana.
  • Työskentelee FIAn eli Kansainvälisen autourheiluliiton turvallisuusdelegaation puheenjohtajana. Laatii turvallisuusohjeita MM-ralleihin ja tekee erikoiskokeiden tarkistuksia.
  • FIAn Women in Motorsport Commissionin puheenjohtaja.
  • 70-vuotias, kotoisin Grassesta Ranskasta, jossa yhä asuu.