alkuun

Erillisverkoilla tuloksekas toimintavuosi: vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2021 julkaistu

Muutosohjelma, uusi strategia ja vastuullisuuden toteuttaminen kaikessa liiketoiminnassa olivat keskeisiä asioita Erillisverkkojen vuoden 2021 toiminnassa. Tuore vuosikertomus ja vastuullisuusraportti antavat monipuolisesti tietoa taloudellisesti ja toiminnallisesti vahvasta vuodesta.

Toimitusjohtaja Timo Lehtimäki pitää vuoden 2021 toimintaa ja etenemistä hyvin onnistuneena. ”Muuttuvassa turvallisuusympäristössä ja koronapandemian jatkuessa onnistuimme pitämään Erillisverkkojen palveluiden laadun ja asiakastyytyväisyyden erinomaisen hyvällä tasolla. Samanaikaisesti kehitimme liiketoimintaamme tulevaisuuden tarpeisiin kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.”

Parasta mahdollista digitaalista turvallisuutta asiakkaille

”Euroopan kiristynyt turvallisuustilanne korostaa tehtäväämme turvallisuuskriittisen viestinnän mahdollistajana. Haluamme uudistetun strategiamme mukaisesti tarjota parasta mahdollista digitaalista turvallisuutta. Kun asiakkaamme kertovat yhteistoimintatarpeidensa kasvavan, kehitämme palvelujamme vastaamaan mahdollisimman hyvin heidän haasteisiinsa.”

”Vuonna 2021 lanseerasimme täysin kotimaisen pilvipalvelun ja jatkoimme viranomaisten yhteisen Virve-viestintäpalvelun kehittämistyötä. Muutosohjelmalla tavoittelemme vaikuttavaa organisaatiota, jonka tulokset ja tekemisen kulttuuri tarjoaa hyvän kokemuksen niin asiakkaille kuin omalle henkilöstölle¨, Lehtimäki kertoo.

Taloudellisesti vahva vuosi

Talousjohtaja Kim Höijer tiivistää vuotta lukujen valossa. ”Liikevaihtomme kasvoi, vaikka luovuimme Deltagon-liiketoiminnasta. Myös kannattavuutemme parani ja palveluidemme asiakasmäärä kasvoi hiukan, esimerkiksi Virve-verkossa saavutettiin 50 000 liittymän tavoite. ”, sanoo Höijer.

Höijerin mukaan yhtiön vastuullisuustyössä keskitytään ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja ympäristökuormituksen vähentämiseen, henkilöstön hyvinvoinnin ja yhdenvertaisemman työelämän varmistamiseen sekä vastuullisuuden vahvistamiseen koko arvoketjussa. Tavoitteena on lähestyä hiilineutraaliutta vuonna 2035.

Vastuullisuus on keskeinen osa liiketoimintaa

Mari Suokari iloitsee vuoden 2021 kehityksestä. Asiakkaat arvioivat Erillisverkkojen toiminnan vastuulliseksi ja vuoteen 2025 ulottuvan vastuullisohjelman tavoitteissa edettiin useilla alueilla.

”Pystyimme tehostamaan energiankulutustamme ja jätteiden hyötykäyttöä. Palvelutuotantomme ja toimintamme kuormittaa ympäristöä aiempaa vähemmän”.

”Laajensimme päästöjen GHG-laskennan kattamaan scopet 1-3 ja onnistuimme vähentämään päästöjämme noin 10 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna. Liityimme myös Teknologiateollisuuden Energiatehokkuussopimukseen ja työstimme ohjelman, jolla tehostamme energiankäyttöä ja otamme hallitusti käyttöön uusia teknologioita ja energiamuotoja.  Haluamme pitää tarkastelussa koko arvoketjun ja tukea myös toimittajiemme vastuullisuutta esimerkiksi hankintaketjumme koulutuksilla”, Mari Suokari kertoo etenemisen askelista.

Suomen Erillisverkot -konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 109 miljoonaa euroa ja vakituista henkilöstöä oli 349 henkilöä vuoden lopussa.

Lisätietoa Erillisverkkojen vuodesta 2021 ja vastuullisuustyöstä voi lukea täältä.

Lisätietoja:

Kim Höijer, talousjohtaja, Suomen Erillisverkot -konserni