Henkinen olkapää arjessa – Erillisverkkojen pääkäyttöpalvelu tarjoaa asiakkaille tukea Virven teknisessä käytössä
Kaikilla Virven käyttäjäorganisaatioilla on velvollisuus vastata pääkäyttäjätehtävistä, joilla tarkoitetaan Virven käyttöön liittyviä teknisiä ja hallinnollisia tehtäviä, kuten tilaajien ja päätelaitteiden hallintaa, käytön opettamista ja yhteistoiminnan suunnittelua.
Jos organisaatio haluaa, että nämä tehtävät hoitaa Erillisverkkojen asiantunteva pääkäyttäjä, palvelu voidaan ostaa Erillisverkoilta. Virve-hallintatoimet sekä vaadittavat työkalut ja tarvittava erityisosaaminen hankitaan tällöin Erillisverkoilta, jolloin käyttäjäorganisaatio voi keskittyä täysipainoisesti ydintehtäviinsä.
Erillisverkoilla vuodesta 2001 asti työskennellyt Mauri Kataja toimii Pääkäyttäjäpalvelut-yksikön päällikkönä. Yksikössä työskentelee Katajan lisäksi viisi asiakkuuspäällikköä, joilla kaikilla on hieman erilainen työhistoria. Jokainen yksikön jäsen Kataja mukaan lukien vastaa tiettyjen asiakkaiden Virve-pääkäytöstä.
”Pääkäyttäjän työssä vaaditaan Virven järjestelmien tuntemista ja teknistä osaamista. Eduksi on, jos tuntee myös asiakkaiden toimialoja. Osalla yksikön jäsenistä onkin kokemusta sote-, puolustus- tai pelastusalalta ja toisilla mobiilitekninen historia on vahvempi”, Kataja kertoo.
Pääkäyttäjän työ koostuu monipuolisista tehtävistä
Reilu 40 prosenttia kaikista Virve-liittymistä on Erillisverkkojen pääkäytön piirissä. Vuonna 2025 pääkäyttöpalvelua hyödyntää noin 650 Erillisverkkojen asiakasta, joihin lukeutuvat muun muassa kunnat, kaupungit, energia- ja vesilaitokset, yksityinen turvallisuusala, yritykset, oppilaitokset, kaupunkiliikenne sekä virastot.
Tyypillisesti isommilla turvallisuusviranomaisorganisaatioilla, kuten poliisilla ja sote-sektorilla, on omat Virve-pääkäyttäjänsä. Näistä poikkeuksena on pelastustoimi, jonka valtakunnallisesta Virve-pääkäytöstä vastaa Erillisverkot. Jokaisella pelastuslaitoksella on lisäksi omat alueelliset pääkäyttäjänsä.

Erillisverkkojen pääkäyttäjien tehtäväpaletti on hyvin monipuolinen. Pääkäyttäjät vastaavat siitä, että Virve-päätelaitteiden käyttö ja käyttäjät ovat lakien ja säädösten mukaisia. Pääkäyttäjien on omaksuttava käyttäjäorganisaatioiden toimintamalleja ja luettava esimerkiksi alojen julkaisuja, jotta he osaavat löytää organisaatioille hyviä toimintatapoja Virven käyttöön.
”Pääkäyttäjät hoitavat Virven käyttöön liittyvät tekniset tehtävät, kuten tilaajien ja puheryhmien perustamisen ja muokkaamisen. Suunnittelemme Virve-yhteistoimintaa yhdessä asiakkaiden kanssa. Tehtäviin kuuluu lisäksi koulutusmateriaalien suunnittelua ja kouluttamista, käyttöönoton ja käyttäjien tukemista yhdessä Erillisverkkojen asiakaspalvelun kanssa, viestintä- ja laiteasetusten määrittelyä sekä viestintämallien ja viestiohjeiden laadintaa. Pääkäyttäjät huolehtivat asiakkaiden muistakin Erillisverkkoihin liittyvistä asioista – pääkäytön ohella he toimivat myös asiakkuusvastaavina”, Kataja luettelee.
Ongelmat hoidetaan nopealla aikataululla
Katajan mukaan Erillisverkkojen pääkäyttöpalvelusta on saatu lähtökohtaisesti hyvää palautetta, ja palvelu on koettu tarpeelliseksi.
”Asiakaspalvelu on keskeinen osa pääkäyttöpalvelua. Erillisverkkojen asiakaspalvelu hoitaa nopeammat ja simppelimmät Virve-asiat, mutta jos avunpyyntö vaatii teknisempää osaamista, se siirtyy pääkäyttäjien tehtäväksi. Olemme aina tavoitettavissa, ja sen ansiosta mahdolliset ongelmatilanteet saadaan hyvinkin nopealla aikataululla ratkaistua. Pääkäyttöpalvelusta maksetaan sen mukaan, kuinka monta Virve-liittymää asiakasorganisaatiolla on”, Kataja sanoo.
Toistaiseksi Erillisverkkojen pääkäyttöpalvelua hyödyntävät asiakkaat saavat ilmaiseksi tukea myös Virve 2 -palvelun käyttöönottoon. Siirtymä uuteen järjestelmään on asiakkaille iso muutos, joka on vaatinut Erillisverkkojen pääkäyttäjiltä paljon perehtymistä ja uuden opettelua.
”Olemme asiakkaiden henkinen olkapää siirtymässä uuteen järjestelmään. Käymme organisaatioiden kanssa kysymyksiä läpi ja koitamme esimerkiksi löytää heidän tarpeisiinsa sopivia Virve 2 -päätelaitteita. Virve 2 -palvelun käyttöönottoon liittyy paljon enemmän tiedonjakoa kuin perinteiseen Virveen”, Kataja toteaa.
Erillisverkkojen pääkäyttäjät toimivat Virve 2 -siirtymässä ikään kuin totuuden torvina sekä asiakkaiden että Erillisverkkojen suuntaan.
”Koska meillä on toinen jalka asiakkaan oven välissä, ymmärrämme käyttäjiä ja välitämme heidän ajatuksiaan ja toiveitaan eteenpäin Erillisverkoilla. Toisaalta ymmärrämme tekniikan rajallisuudet ja pystymme kertomaan ajantasaista tietoa läpinäkyvästi asiakkaiden suuntaan”, Kataja sanoo.
Kaipaatko lisätietoja Virve-palveluista tai Erillisverkkojen pääkäyttöpalvelusta?
Ota yhteyttä:
Erillisverkot
Asiakaspalvelu
arkisin 8–16
asiakaspalvelu@erillisverkot.fi
puh. 0800 182 555