Vad är Virve 2 Tal ?

Vad är egentligen ett Virve 2 Puhe-mobilabonnemang och vilka möjligheter erbjuder det för kritisk kommunikation?
Här är några vanliga frågor och svar om mobilabonnemanget.
Virve 2 Tal – Frågor och Svar
Vad är Virve 2 Tal och dess användningsområde?
Virve 2 Puhe är ett modernt bredbandsbaserat mobilabonnemang med prioriteringsfunktioner för myndigheter. Det är avsett för användning av Virve 2-tjänster på smartphones, såsom Gruppkommunikationstjänsten. Mobilabonnemanget fungerar på både 4G- och 5G-nätverk.
Vilka mobiltelefoner kan använda Virve 2 Puhe-mobilabonnemanget?
För att använda mobilabonnemanget krävs en godkänd Virve 2-mobiltelefon. Vi testar mobiltelefonerna noggrant för att säkerställa bland annat myndigheternas prioriteringsfunktioner och våra tjänsters funktionaliteter. Vi erbjuder i Virve 2 ett växande utbud av mobiltelefoner för olika användningsändamål.
Vilka är mobilabonnemangets viktigaste funktioner?
Mobilabonnemanget säkerställer kritisk kommunikation för myndigheter. Det är säkerhetsgranskat och har, liksom andra abonnemang för Virve 2-tjänsten, godkänts för användning inom säkerhetsnätverksamheten. Erillisverkots egna kärnnätverk och tjänstens geografiska täckning ökar driftsäkerheten.
Kan abonnemanget användas för så kallade vanliga samtal mellan enskilda personer?
Ja, det kan det. Virve 2 Tal-mobilabonnemanget möjliggör så kallade VoLTE-samtal. I första hand kommer användningen att fokusera på Gruppkommunikationstjänsten.
Varför finns det separata Virve 2 Tal och Virve 2 Data-abonnemang?
Virve 2 Tal är avsett för moderna smartphones, medan Virve 2 Data-bredbandsabonnemanget används för mobila lösningar. Mobilabonnemanget är nödvändigt för att myndigheter och säkerhetsoperatörer ska kunna övergå från det nuvarande Virve-nätverket till de nya Virve 2-tjänsterna.
Användningen av bredband vid sidan av audiokommunikation har ökat avsevärt sedan införandet av Virve-myndighetsnätverket. Med vårt bredbandsabonnemang vill vi möta myndigheternas avancerade behov av kritisk kommunikation.
Virve 2 Tal innehåller också omfattande bredbandsfunktioner, vilket möjliggör användning av appar och tjänster.
Vad nytt erbjuder Virve 2 Tal jämfört med den nuvarande Virve-tjänsten?
Med mobilabonnemanget kan Erillisverkot erbjuda mer mångsidiga, effektiva och säkra tjänster för kritisk myndighetskommunikation. Det möjliggör användning av moderna mobiltelefoner inom myndighetsverksamhet.
När sker övergången från det nuvarande Virve till Virve 2 Tal?
Abonnemangen är redan i funktionella tester hos alla våra användargrupper. Det operativa införandet kommer att fortsätta från och med 2025 i samarbete med användarna. Målet är att alla myndigheter och säkerhetsoperatörer som använder Virve ska övergå till Virve 2-tjänsterna senast vid slutet av 2028. Under övergångsperioden kommer den nya och gamla tjänsten att fungera sömlöst tillsammans.
Fungerar Virve 2 Tal-abonnemanget även utanför Finlands gränser?
Ja, Virve 2 Tal fungerar i de nordiska och baltiska länderna. Gränsöverskridande roaming utvecklas kontinuerligt i samarbete med operatörerna.
Vill du veta mer om Virve 2-tjänsterna och implementeringen av mobilabonnemanget? Vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kundtjänst
Vardagar klockan 8–16
Telefon: 0800 182 555
E-post: asiakaspalvelu@erillisverkot.fi