alkuun

Päätelaitepalvelua yhden luukun periaatteella – Virve 2 -päätelaitteet tilattavissa

Virve 2 -päätelaitteet toimitetaan asiakkaille Erillisverkkojen Virve 2 Päätelaitepalvelun kautta. Kokonaispalvelu vastaa siitä, että Virve 2 -palveluita käyttävät viranomaiset ja muut turvallisuustoimijat saavat käyttöönsä tietoturvalliset ja hallitut päätelaitteet. Mitä kaikkea Virve 2 Päätelaitepalveluun kuuluu – miten laitteita tilataan, huolletaan ja kierrätetään?
päätelaitepalvelu turvallisuus viranomaisviestintä

Kriittisen viranomaisviestinnän laajakaistaiseen aikaan päivittävä Virve 2 jakaantuu neljään erilliseen palveluun: Virve 2 liittymäpalveluihin, Virve 2 Ryhmäpuhepalveluun, Virve 2 Ryhmävideopalveluun ja Virve 2 Päätelaitepalveluun. Virve 2 Päätelaitepalvelu vastaa nimensä mukaisesti päätelaitteista, niiden hallinnasta ja elinkaaripalveluista.

Palvelun avulla varmistetaan Virve 2 -palvelujen toimivuus ja päätelaitteiden tietoturvallisuus heti ensimmäisestä käyttökerrasta lähtien. Virve 2 Päätelaitepalvelu jaetaan päätasolla kahteen osa-alueeseen: päätelaitteiden etähallintaan ja elinkaaripalveluihin. Etähallintaan kuuluu muun muassa vastuu päätelaitteiden ohjelmisto- ja sovelluspäivityksistä, tietoliikenneyhteyksistä ja pääsynhallinnasta, ja elinkaaripalveluihin niin sanottu rautapuoli, eli päätelaitteiden toimitus, niiden esiasennus, huolto ja tietoturvallinen kierrätys.

Päätelaitepalvelusta vastaava tuotepäällikkö Johannes Järvelä vertaa Virve 2 -päätelaitteiden etähallintaa työläppärin etähallintaan.

”Kun saat uuden työläppärin, koneen perusasetukset on hoidettu kuntoon ja päätelaitteelle on ladattu valmiiksi kaikki tarvittavat sovellukset. Tietokoneista vastaava taho pitää etähallinnan avulla huolen, että läppärin tietoturva on kunnossa ja päivitykset ajan tasalla”, Järvelä kertoo.

Virve 2 Päätelaitepalvelu toimii samalla tavalla: tilattu päätelaite käy läpi esiasennuksen, jolloin siihen määritellään kaikki perusasetukset valmiiksi ja laite liitetään laitehallintaan. Tarvittavat Virve 2 -sovellukset ja muut Virve 2:een liittyvät asetukset latautuvat laitehallinnan kautta. Päätelaitteet luovutetaan käyttäjille käyttövalmiina. Kun laitetta tai sen sovelluksia tarvitsee päivittää, päivitykset hallinnoidaan keskitetysti etähallinnan kautta.

Kokonaispalvelu takaa toimivat ja turvalliset päätelaitteet

Erillisverkot on Virve 2 Päätelaitepalvelun palveluntuottaja ja vastaa palvelusta kokonaisuutena. Erillisverkkojen pääkumppani palvelun tuottamisessa on Senop Communications, joka toimii palvelussa päätelaitteiden sekä niiden elinkaaripalveluiden toimittajana.

Yhteistyö on rakennettu niin saumattomaksi, että Senopilla työskentelevät toimivat kuin olisivat Erillisverkoilla töissä. Palvelu toimii yhden luukun periaatteella: asiakkaat hoitavat kaikki yhteydenotot, kuten laitteiden tilauksen ja huollot, Erillisverkkojen kautta. Tieto tilauksista ja huolloista välittyy Erillisverkkojen työnohjausjärjestelmästä automaattisesti Senopille.

Päätelaitepalvelun avulla varmistetaan, että asiakkaiden käyttämät päätelaitteet täyttävät tekniset, toiminnalliset, käytettävyyden sekä tietoturvallisuuden vaatimukset.

”Jos asiakas hankkisi laitteen esimerkiksi Gigantista, emme pystyisi vastaamaan vaatimusten täyttymisestä laitteissa, ja se olisi myös tietoturvallisuusriski. Päätelaitteet täytyy valikoida ja hyväksyntätestata ennen kuin ne päätyvät valikoimaamme. Päätelaitevalikoimamme on hiljattain päivittynyt kovaan kenttäkäyttöön sopivalla mallilla, jossa on erillinen push to talk -painike, hätäpainike, pyöritettävä puheryhmän valintakytkin, ruuvivarmistettu audiolisälaiteliitäntä ja ulkoinen antenni”, Järvelä sanoo.

Virve 2 -päätelaitteet hankitaan useimmiten kolmen vuoden pituisella leasing-sopimuksella. Asiakas voi myös ostaa päätelaitteen itselleen – Päätelaitepalvelun sisältö on sama molemmissa vaihtoehdoissa. Kun kolmen vuoden leasing-aika tulee täyteen, päätelaitteet yleensä kierrätetään. Vanhat päätelaitteet voidaan asiakkaan toiveesta myös tuhota tietoturvallisesti. Asiakas voi halutessaan lunastaa laitteet itselleen yhdellä prosentilla laitteiden alkuperäisestä hinnasta.

Tehokkaalla yhteistyöllä kohti turvallisempaa tulevaisuutta

Virve 2 -päätelaitteiden toimittamisen ja niiden elinkaaripalveluiden tuottamisen lisäksi Senop Communications vastaa Päätelaitepalvelussa Virve 2 -lisälaitteista. Lisälaitteisiin lukeutuvat muun muassa suojakuoret, akut, handsfree-kuulokkeet, näytönsuojat, lataustelakat ja varavirtalähteet. Senop kartoittaa ja valitsee uusia lisälaitteita, hyväksyttää valinnat Erillisverkoilla ja varmistaa, että lisälaitteet ovat yhteensopivia muiden Virve 2 -laitteiden kanssa.

”Hankimme lisälaitteet ensisijaisesti kotimaisilta valmistajilta huoltovarmuuden takia. Jos jotakin tiettyä lisävarustetta ei löydy kotimaiselta valmistajalta, kartoitamme vaihtoehtoja kansainvälisillä tuotemessuilla”, Senop Communicationsin myyntipäällikkö Toni Leppänen toteaa.

Senop tuntee Virve-kentän hyvin, sillä yhtiö on toiminut päätelaitteiden toimittajana vuodesta 1999 lähtien. Senop Communicationsilla, joka on yksi Senopin liiketoiminta-alueista, työskentelee 13 henkilöä. Työntekijöistä noin puolet työskentelee huollon puolella teknisissä tehtävissä ja puolet myynnin parissa. Leppänen itse on ollut mukana Virve-toiminnassa alusta asti.

”On tärkeää, että saamme asiakkailta palautetta lisälaitteista, jotta löydämme sopivat tuotteet valikoimaamme. Kun lisälaitteet ovat kunnossa, myös päätelaitteiden käyttö lisääntyy. On hienoa, että saamme jatkaa yhteiskunnallisesti tärkeää työtä Virven parissa Erillisverkkojen kumppanina. Teemme yhdessä töitä turvallisemman tulevaisuuden eteen”, Leppänen kiteyttää.

Miten tilaat Virve 2 -päätelaitteita Erillisverkoilta?

Näin tilaus etenee:

  • Ota yhteyttä ja laita viestiä tarpeestasi osoitteeseen asiakaspalvelu@erillisverkot.fi
    tai ota yhteyttä suoraan omaan asiakasvastaavaasi. Näin pääset alkuun ja tarvittaessa keskustelemaan lisää.
  • Virve 2 Päätelaitepalvelu toimittaa sinulle tilaamasi päätelaitteet käyttövalmiina.
  • Lisälaitteet tilataan Senopilta: jos tarvitset päätelaitteellesi lisälaitteita, voit tilata niitä Senopin verkkosivujen kautta (kauppa.senop.fi) tai sähköpostilla (senop.communications@senop.fi).

Miten toimin, jos päätelaitteeni tarvitsee huoltoa?

Näin huolto etenee:

  1. Tilaa huolto Virve 2 -päätelaitteellesi Erillisverkkojen tilauslomakkeella. Tieto huollosta välittyy tilauslomakkeen kautta Virve 2 Päätelaitepalvelulle.
  2. Lähetä tai vie itse huollettava päätelaitteesi Virve 2 Päätelaitepalvelulle.
  3. Virve 2 Päätelaitepalvelu huoltaa päätelaitteen tai lähettää sen tarvittaessa valtuutettuun laitehuoltoon.
  4. Virve 2 Päätelaitepalvelu toimittaa huolletun päätelaitteen takaisin sinulle.