Årsberättelse 2024: Verksamhetsmiljön

Det ekonomiska läget och statsförvaltningens sparpress
Finlands ekonomiska läge förblev utmanande. Statens produktivitetsprogram konkretiserades och målet var att spara 393 miljoner euro i offentliga utgifter. Detta syntes i form av stramare budgetar i statsförvaltningen och satte också press på kostnadseffektiviteten för ICT-tjänsterna. Den höga inflationen avtog under året, liksom räntehöjningen. Recessionen inom byggbranschen samt resursbristen, särskilt inom ICT-sektorn, skapade emellertid svårigheter för återhämtningen av den ekonomiska verksamheten.
Statsfinansernas underskott och offentliga utgifter
Finlands offentliga ekonomi uppvisade fortsättningsvis underskott. De snabbt ökande offentliga utgifterna, såsom kostnaderna för den inledande fasen av social- och hälsovårdsreformen, tillsammans med den långsammare tillväxten av skatteintäkterna än väntat, försvagade statens ekonomiska balans. Anpassningsåtgärderna för de offentliga finanserna inleddes, men deras effekter börjar synas först under de kommande åren. Till exempel syftar det produktivitetsprogram som Finlands regering preciserade i ramförhandlingarna till att generera betydande besparingar på lång sikt.
Ekonomin drabbades av betydande osäkerhet och de svåra tiderna i den globala ekonomin fortsatte, trots att inflationen och den stigande räntenivån avtog.
Förändringar i säkerhetsmiljön
Utmaningarna i det internationella säkerhetsläget framhävdes. Säkerhetsläget i Europa var fortfarande svårt. Rysslands fortsatta anfallskrig mot Ukraina, konflikterna i Mellanöstern och Asien samt konsekvenserna av presidentvalet i USA ökade osäkerheten. Det utmanande säkerhetsläget betonade vikten av att trygga säkerhetsaktörernas och -myndigheternas verksamhetsförutsättningar under alla omständigheter, särskilt när det gäller kritiska ICT-tjänster.
Finlands medlemskap i Nato öppnade nya möjligheter, men ställde också krav på Erillisverkots tjänster i det internationella samarbetet och för att säkerställa den inhemska säkerheten. Ett fördjupat samarbete med Nato står framför oss, vilket medför både hot och möjligheter för Finlands säkerhetslösningar och kompatibilitet med alliansens funktioner.
Teknik, forskning och utveckling
Införandet av ny teknik såsom AI och molntjänster kräver betydande investeringar, men med hjälp av dem kan man snabbt effektivisera säkerhetsaktörernas arbete. Säkerhetsaktörerna bör också delta i utvecklingen av de lösningar som lämpar sig bäst för dem. Utnyttjandet av satellittekniker, såsom avbildning, datakommunikation samt tids- och positioneringsinformation, ökar bland säkerhetsaktörer i takt med den tekniska utvecklingen.
Erillisverkot har aktivt deltagit i utvecklingsarbetet gällande både Galileo PRS och European Critical Communication System (EUCCS), som också är Europeiska kommissionens (EC) viktigaste projekt inom området för inre säkerhet. Dessutom har Erillisverkot i nära samarbete med de viktigaste kunderna arbetat med att ta fram lösningar för att effektivisera verksamheten i framtiden.
Tillgång på arbetskraft och konkurrens om kunnigt folk
Även om antalet arbetssökande har ökat i många sektorer finns det fortfarande brist på kompetent arbetskraft inom ICT-branschen, särskilt när det gäller kunniga och erfarna yrkespersoner. Dessutom konkurrerade statsförvaltningen och den privata sektorn om samma ICT-proffs. Erillisverkot och andra statliga ICT-aktörer investerar också i utvecklingen av mångfald och arbetshälsa som en del av sin strategi för att svara på denna konkurrens. Tillvägagångssättet är en viktig del av HR-strategin, eftersom det hjälper till att locka och behålla kunnig arbetskraft längre i organisationen.
Klimatförändringen och hållbarhet
Klimatförändringens effekter, såsom ökade extrema väderfenomen, utmanade tjänsternas kontinuitet. Även om den ekonomiska situationen kräver besparingar, förblir hållbarhetsmålen, såsom minskning av utsläppen, i centrum. Erillisverkot har förbundit sig till målet om koldioxidneutralitet 2035 och satsat på utvecklingen av energieffektiva lösningar. I hållbarhetsrapporteringen började man förbereda sig för kraven i hållbarhetsrapporteringsdirektivet CSRD, som borde träda i kraft för Erillisverkot från och med 2025 års uppgifter – beroende på framstegen för Europeiska kommissionens Omnibus Simplification-förslag.
Internationellt samarbete
Erillisverkots internationella samarbete fortsatte till exempel inom projektet BroadNet-EU och de nordiska myndighetsnätverken. De nordiska operatörerna av myndighetsnätverk, det vill säga Erillisverkot, svenska MSB och norska DSB, utökade sitt samarbete genom att ingå ett intentionsavtal, som syftar till att säkerställa tjänsternas kontinuitet i gränsöverskridande kritisk kommunikation även när kommunikationen övergår till bredbandsteknik.
Med operatören av det sydkoreanska nätet SafeNet har vi ingått ett samförståndsavtal om ömsesidigt informationsutbyte: utvecklingen av myndighetskommunikation via bredband är långt framskriden där tack vare stark kompetens inom datakommunikation.
Megatrender som påverkar Erillisverkots verksamhet
Megatrend | Effekt på verksamheten |
Social instabilitet och ojämlikhet | Erillisverkots tjänster för kritisk kommunikation och verksamhet skapar säkerhet och stabilitet i samhället genom användarorganisationerna. |
Digitalisering | Myndighetsverksamhet är beroende bland annat av tillförlitliga data, säkrade informationssystem och datakommunikationsförbindelser. De skapar affärsmöjligheter för Erillisverkot inom lösningar för myndighetskommunikation i fråga om mobil datakommunikation och mobila kommunikationstjänster. Gemensamma lösningar för nätverk och datakommunikation effektiviserar Finlands ekonomi och säkerhet jämfört med en situation där säkerhetsaktörer och -myndigheter utarbetar sina egna, lokalt optimerade lösningar. Man måste också beakta digitaliseringens beroende av energiförsörjning: ICT-lösningar fungerar inte utan el. |
Omvälvning inom ekonomin | De globalt svåra tiderna för ekonomin har en negativ effekt även på Erillisverkots lönsamhet, tillgången till resurser, prisernas oföränderlighet samt kundernas köpkraft. Anpassningsåtgärderna för de offentliga finanserna påverkar både direkt och indirekt via kunderna. |
Ökat säkerhetssamarbete inom EU och Norden och Natos utvidgning | Erillisverkot har som specialuppdrag att producera tjänster för samhällets kritiska säkerhetskommunikation över statsgränserna, bland annat EU:s projekt BroadNet, den gränsöverskridande nordiska myndighetsnätverkstjänsten och tjänsten Galileo PRS. Finlands medlemskap i Nato medför ytterligare krav på Erillisverkots funktioner och tjänster samt nya affärsmöjligheter. |
Klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald | I kampen mot klimatförändringen är det centralt att minska utsläppen och sträva bort från fossila energiformer. Detta styr vårt energieffektivitetsarbete. Anpassningen till klimatförändringen och de ökande extrema väderfenomenen ökar kraven på beredskap. Vikten av en noggrann gemensam lägesbild och ledning samt reservkrafts- och personalarrangemang betonas. Detta påverkar kontinuitets- och beredskapsplanerna för våra tjänster. All verksamhet påverkar den omgivande naturen, och det gäller även Erillisverkot. Vi utredde våra effekter på naturens mångfald. Redan nu beaktar vi till exempel häckningstider och återställande av spåren efter vår verksamhet. Vi vill emellertid öka medvetenheten om ämnet så att vi kan bli ännu bättre på att identifiera var vi ska påverka. |
Befolkningens åldrande och arbetskraftens tillräcklighet | Antalet arbetssökande har ökat i många sektorer, men inom ICT-branschen råder det fortfarande brist särskilt på kunniga och erfarna yrkespersoner. Erillisverkot satsar på personalens arbetshälsa och på att göra arbetsplatsen lockande bland annat genom att utveckla likabehandlingen och mångfalden samt välbefinnandet inom arbetsgemenskapen. |
Ökande krav inom ansvar och hållbar utveckling | Erillisverkot har förbundit sig att närma sig kolneutralitet fram till år 2035. Målet är utmanande. Vi fortsätter med att systematiskt och transparent genomföra ansvar och hållbar utveckling och att integrera dem i vår verksamhet. Vi identifierar betydelsen av likvärdighet, arbetsgemenskapens välbefinnande, god förvaltningssed, ansvarsfulla upphandlingspraxis och mänskliga rättigheter i vår verksamhet genom hela värdekedjan. Vi bekämpar missbruk i dessa områden. Vi förbereder oss för förnyelsen av hållbarhetsrapporteringen i och med CSRD-direktivet. |
Läs mer om vårt år 2024

Vi fortsatte att öka beredskapen: de operativa kommunikationsförbindelserna och centrala datakommunikationstjänsterna måste fungera under alla säkerhetsförhållanden.
LÄS MER OM VÅRA HÄNDELSER AV BETYDELSE OCH SIFFROR ÅR 2024 OCH VÅR VERKSTÄLLANDE DIREKTÖRENS ÖVERSIKT
i genomförde vår uppdaterad strategi i praktiken bland annat genom varumärkesförnyelse och organisatoriska förändringar.
LÄS MER OM VÅR ÖVERSIKT ÖVER STRATEGIN OCH AFFÄRSVERKSAMHETEN
Våra hållbarhetsteman är miljö och klimat, fungerande tjänster och samhälle, en välmående arbetsgemenskap som förnyas och god förvaltningssed och ekonomi samt goda upphandlingspraxis.
LÄS MER OM VÅR hållbarhetsRAPPORT
Vi producerar tjänsterna på ett hållbart sätt med tanke på miljö, människor och förvaltning.
LÄS MER OM VÅRT hållbarhetsPROGRAM FRAM TILL ÅR 2025
