to top

Årsberättelse 2024: Översikt över strategin och affärsverksamheten

Erillisverkot uppdaterade sin strategi under 2023. År 2024 förverkligades den i praktiken bland annat genom varumärkesförnyelse och organisatoriska förändringar.

Förverkligandet av strategin fortsatte med synliga åtgärder

Vårt mål är att vara en verkningsfull och djärv garant för samhället. Vi vill säkerställa att tjänsterna är slagtåliga och sträva efter en ännu mer inflytelserik roll som statens ICT-aktör. Vår uppgift är att bygga ett tryggare Finland genom att vara våra kunders förtrodda partner under alla förhållanden.

Vår strategi bygger på fyra grundpelare:

  • Verkningsfulla tjänster
  • Bra typer
  • Modigt ledarskap
  • Fräscht varumärke

Kundorientering är en väsentlig utgångspunkt för strategin i alla pelare. Utöver beredskap och säkerhet spelar ansvarsfulla tjänster och verksamhetssätt, personalens välbefinnande och stärkande av Erillisverkots företagskultur en viktig roll i strategin. Varumärket är en del av strategin, dess känslomässiga sida.

Erillisverkot har producerat landsomfattande, trygga och säkerställda Virve-tjänster som bygger på det egna Tetra-radionätet sedan 2002. Alla säkerhetsmyndigheter använder Virve aktivt och gemensamt. Det smidiga samarbetet mellan de finländska säkerhetsmyndigheterna fick mycket uppmärksamhet och beröm, särskilt i slutet av året.

Användningen av Virve-tjänsterna har stabiliserats på en nivå av två miljoner gruppsamtal och 70 miljoner kortmeddelanden per vecka.

Den största ökningen av Virve-abonnemangen under de senaste åren har kommit från social- och hälsovården samt nordiska abonnemang. I slutet av 2024 hade myndighetsradionätet sammanlagt cirka 55 000 abonnemang. De största branscherna mätt i antalet abonnemang är räddningsväsendet, social- och hälsovården, polisen och försvarsmakten.

Sedan 2020 har vi byggt Virve 2-bredbandstjänster vid sidan av de nuvarande Virve-tjänsterna i samarbete med våra strategiska partner Elisa, Ericsson och Airbus. År 2024 färdigställde vi funktioner i Virve 2 som liknar de nuvarande funktionerna i Virve, vilket gjorde det möjligt att inleda funktionstestning. Målet är att slutföra kundernas övergång till Virve 2-tjänsterna före slutet av 2028.

Virve 2-tjänsterna är en del av verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät, och år 2024 fattades beslut om införande av säkerhetsnätet för Virve 2-terminalutrustningstjänsten, Virve 2-gruppvideotjänsten och för Virve 2-applikationernas del för Virve 2 Tutka.

Antalet Virve 2-dataanslutningar ökade betydligt och funktionstestningen av Virve 2-telefonanslutningarna inleddes. Testningen inleddes även för Virve 2:s nationella roaming.

Leverantörspartnern för livscykeltjänsten för terminalutrustning konkurrensutsattes som offentlig upphandling och Senop Oy valdes som partner. Avtalsperiodens längd är sju år.

Vi fortsatte att satsa på beredskapen för Virve 2-tjänsterna, och till exempel anskaffades betydligt fler mobila reservkraftaggregat.

I november tecknades ett intentionsavtal mellan de nordiska myndighetsoperatörerna (DSB/Norge, MSB/Sverige och Erillisverkot/Finland) om att fördjupa det nordiska samarbetet i övergången till gemensamma myndighetsnätverk via bredband.

År 2025 kommer utbudet av och marknaden för terminaler som lämpar sig för Virve 2 att öka betydligt, och terminaler och tilläggsenheter som behövs för krävande användning av finländska säkerhetsmyndigheter kommer att komma ut på marknaden. Vi tror att testningen av Virve 2-tjänsterna kommer att ta fart och att införandet av Virve 2-tjänsterna kommer att öka.

Erillisverkot fungerar som nätoperatör med hög beredskap för kunder inom den offentliga förvaltningens säkerhetsnät (Tuve) genom att producera nät- och infrastrukturtjänster i enlighet med lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät. Affärsverksamheten bygger på etablerade och effektiva verksamhetsmodeller och processer. Med hjälp av dem kan verksamheten säkerställas under normala förhållanden, vid störningar under normala förhållanden och under undantagsförhållanden.

År 2023 togs en ny dataplattform i produktionsanvändning och samtidigt de första datasystemen. Systemmigrationerna fortsatte under 2024. Målet är en systemhelhet som stöder digitaliseringen. Affärssystemet används i alla skeden från kundbeställning till leverans samt vid underhåll av tjänsterna. Systemet som tagits i bruk möjliggör även självbetjäningsfunktioner för kunder, nya kundservicefunktioner och avancerad rapportering. År 2024 förbereddes införandet av ett nytt nätverksinformationssystem på samma plattform.

Utvecklingen av nätet och teknikerna fortsatte enligt en långsiktig plan. Utvecklingsprogrammet både svarar på kundernas växande kapacitetsbehov och förbättrar tjänsternas kvalitet, beredskap och säkerhet. En viktig prestation var avvecklingen av SDH-nätverket (Synchronous Digital Hierarchy), som slutfördes snabbare än planerat, det vill säga hösten 2024. Projektet slutfördes snabbare än den ursprungliga planen på ett år. Avvecklingen av den gamla tekniken förbättrar Erillisverkots energieffektivitet. Med denna och andra utvecklingsåtgärder kan vi erbjuda kunderna nya tjänster mer kostnadseffektivt än tidigare. I stamnätet kan vi producera abonnemang med hastigheter på 10 Gbit/s och 100 Gbit/s för våra kunders behov.

Serviceplattformens täckning och nya kundanslutningspunkter genomfördes i den omfattning och enligt den tidtabell som överenskommits med kunderna. Utvidgningen av användningen tryggar heltäckande säker datakommunikation i hela användarkretsen på ett kostnadseffektivt sätt. Trygga och pålitliga datakommunikationsförbindelser är en central förutsättning för säkerhetsnätets kunder.

Erillisverkots fastighetsaffärsverksamhet, tjänster som fokuserar på uthyrning och drift av tekniska lokaler under jord och verksamhetslokaler har placerats i dotterbolaget Leijonaverkot. Den totala ytan på de lokaler som bolaget förvaltar är 80 000 m2 och lokalerna finns runt om i Finland.

Underjordiska anläggningsskydd utgör grunden för Leijonaverkots fastighetsportfölj. I anläggningsskydden har man byggt teleproduktion, datasalar och lokaler samt infrastruktur som betjänar dessa. Certifierade tjänster, dubblerade system och kontinuerlig testning garanterar kontinuitet och säkerhet i verksamheten. Särskild uppmärksamhet har fästs vid objektens energieffektivitet och utsläppsfrihet. Investeringarna för att utveckla dessa fortsatte.

Leijonaverkots kundkrets fortsatte att öka. En av de viktigaste orsakerna är säkerhetsläget, som har fått företag och myndigheter att förbereda sig allt mer noggrant för framtiden. Företagen är medvetna om behovet av att säkerställa kontinuiteten i sina kritiska verksamheter under säkra förhållanden. Detta syns särskilt i den ökade efterfrågan på väl skyddade lokaler som vi kan erbjuda för både personal och ICT-system. Lokalinvesteringar i anslutning till säkerhet och beredskap har blivit en central del av företagens och myndigheternas strategi.

De kontorshus som ägs av bolaget är också specialfastigheter där man har fäst särskild uppmärksamhet vid säkerheten.

Utvecklingen av produktionen fortskred som planerat med särskilt fokus på att förbättra energieffektiviteten samt utveckla kontinuitetshanteringen, den fysiska säkerheten och byggnadsautomationen. Även säkerheten i databehandlingsmiljön uppmärksammades allt mer.

I januari sålde Leijonaverkot sina aktier i Kyberleijona Oy till Suomen Erillisverkot Oy.

I december köpte Leijonaverkot ett kontorshus i Jyväskylä. För affären grundades ett nytt fastighetsaktiebolag, KOy Jyväskylän Vapaudenkatu 49. Under våren 2025 kommer byggnaden att genomgå en omfattande renovering.

I december sålde Leijonaverkot också två av sina objekt.

År 2024 skedde en betydande förändring av verksamhetssättet i Turvapilvi-tjänsten, när Erillisverkot valde Fujitsu Finland som partner för produktion och utveckling av Turvapilvis tekniska plattform. I upphandlingen övergick teknisk personal från Erillisverkot till partnerns tjänst, som i fortsättningen tillsammans med Fujitsus omfattande kompetenspool kommer att producera underhåll, utveckling och experttjänster för Turvapilvi bland annat för slutkundernas projekt.

Efter inledande svårigheter med att samordna processerna nådde vi samförstånd inom ändringshantering och hantering av kundärenden och behandlingstiderna effektiviserades avsevärt.

En betydande utmaning för Turvapilvi – liksom för andra aktörer som producerar IT-kapacitet – var de licensierings- och prisändringar som kom i samband med Broadcoms VMWare-affär och som orsakade arbete både i upphandlingar och omplanering på systemnivå. De mångfaldigt förhöjda licenspriserna orsakar kostnadspress i det redan ansträngda ekonomiska läget.

Det tidsbegränsade anslutningsbeslutet för Turvapilvis säkerhetsnätsverksamhet fick en fortsättning 2024, och i våra självbedömningar har vi konstaterat att efterlevnaden av kraven är på en god nivå och utvecklingsåtgärder genomförs enligt planerna. För att garantera tjänstens livscykel bygger vi utöver detta en ny molntjänstlösning som kommer att ersätta den gamla Turvapilvi-plattformen. Under 2025 kommer vi alltså att ansöka om en fortsättning på det nuvarande anslutningsbeslutet för Turvapilvi samt ett helt nytt anslutningsbeslut för den nya Turvapilvi-plattformen. Den nya Turvapilvi-plattformen kommer att erbjuda en likadan databehandlingsmiljö – i enlighet med kraven – på TL IV-nivå som den nuvarande, och den kommer också att bedömas av ett externt bedömningsorgan.

Med den nya Turvapilvi-plattformen och partnerskapet kan vi i fortsättningen bättre svara på kundkretsens krav när det gäller både kostnadseffektivitet, skalbarhet och förmågan att genomföra hybridlösningar samt tillgången på experttjänster.

Under 2024 inleddes den efterlängtade teknikreformen i lägesbildstjänsten Krivat genom konkurrensutsättning av applikationsleverantören för att genomföra reformen. I slutet av året var konkurrensutsättningen i slutfasen och ett projektavtal med den nya applikationsleverantören kan eventuellt ingås i början av 2025. Vi vill involvera Krivats slutanvändare i reformen i så stor utsträckning som möjligt. Det första steget i detta var en enkät som genomfördes i slutet av 2024 och som riktades till alla användare, där man utredde användarnas utvecklingsidéer och användningsvanor.

Hösten 2024 var stormig. Den viktigaste händelsen var stormen Jari, som rev och slet i Södra Finland den 20–21 november och var en av de senaste årens mest förödande stormar. Särskilt under Jaris tid var det fartfyllt i Krivat: under stormen gavs flera extra väderrapporter och lägesinformation delades mellan aktörer över region- och sektorsgränserna.

Dessutom nåddes ett nytt rekord i antalet aktiva användarnamn i Krivat: i december 2024 fanns det sammanlagt över 70 användarnamn tillhörande kundorganisationer inom olika sektorer.

Dotterbolaget Johtotieto Oy har tillhandahållit positionserings- och samvisningstjänster för jord-, häng- och undervattenskablar samt rör i hela landet redan under 35 års tid. Vår kärnkompetens har alltid varit att förebygga skador på samhällets vitala funktioner. Det instabila geopolitiska läget har försvagats ytterligare under de senaste åren, vilket också syntes allt mer i vår uppgift att skydda kritisk infrastruktur.

Vi fortsatte att utveckla vårt servicekoncept. Användningen av våra elektroniska tjänster fortsatte att öka. Ökad datasäkerhet spelade också en central roll 2024. Kundmängden utökades med flera nätaktörer, och Telia blev vår nyaste kund i slutet av året.

Det intensiva landsomfattande byggandet av fiberoptiska nät syntes i Johtotieto som en historiskt livlig grävningssäsong. Vår yrkeskompetens utnyttjades inom många byggnadssektorer inom infrastruktur. Enligt prognoserna kommer byggandet av fiberoptik att fortsätta vara livligt åtminstone under de kommande två åren.

Erillisverkots verksamhet har stor samhällelig betydelse och påverkar många olika intressentgrupper. Vi vill föra en aktiv och öppen dialog med både våra kunder och andra intressentgrupper. I fortsättningen vill vi vara en allt mer inflytelserik samhällsaktör och tankeledare inom ICT-tjänster för kritiska säkerhetsaktörer.

Vi anordnar aktivt evenemang av olika storlek för intressentgrupper. År 2024 anordnade vi bland annat ett evenemang för Virve 2-användarorganisationernas högsta ledning om tjänstens utvecklingsfas. Vi anordnade också en egen Kund- och teknologidag som webbseminarium för våra kunder. Dessutom deltog vi i kundernas egna evenemang och på mässor inom ICT- och säkerhetsbranschen.

Utöver evenemang och möten kommunicerar Erillisverkot aktivt i många kanaler, såsom på webbplatser, i sociala medier och genom nyhetsbrev och annan kommunikation med kunder och intressentgrupper.

År 2024 slutfördes den varumärkesförnyelse som påbörjades redan 2023. Varumärkesmanualen började implementeras under våren genom ett omfattande förändringsarbete. Vi definierade varumärket som en sinnebild som förknippas med Erillisverkot, en känsloladdad del av strategin, som visar sig till exempel i hur man förhåller sig till företaget och vad man säger om det ”bakom ryggen”. Genomförandet av strategin bygger varumärket, det vill säga alla våra medarbetare skapar varumärket i sin egen arbetsvardag. Sinnebilden av Erillisverkot bildas av vanliga handlingar på arbetsplatsen, oavsett om det är fråga om kundmöten, interna möten eller chefsarbete eller till exempel extern marknadsföring och kommunikation. Ett starkt varumärke lockar och engagerar kunder, medarbetare och andra intressentgrupper.

Vi började rapportera om vår påverkan som riktas till ministerierna och riksdagen i öppenhetsregistret. Vår påverkan fokuserade särskilt på nedskärningen av myndighetsnätverket Virves pris- och underskottsstöd.

På grund av Erillisverkots specialuppdrag och sociala ställning får vi begäran om utlåtanden som gäller till exempel olika säkerhetshelheter och myndighetsnätverk samt andra aktuella ämnen inom branschen. Beredningen av olika ställningstaganden och utlåtanden görs noggrant. För Erillisverkot är det viktigt att utlåtandena är i linje med specialuppdraget och affärsverksamhetens riktlinjer och att kommunikationen är tydlig, faktabaserad och konsekvent.

Det finns flera kanaler för intressentgrupperna att framföra kritiska ärenden. Dessutom har intressentgrupperna tillgång till en rapporteringskanal för rapportering av misstankar om missbruk. De problem som framkommit i kundupplevelseenkäten har behandlats i koncernledningen.

Kundarbetet omorganiserades som en del av Erillisverkots mer omfattande omstrukturering. Kundrelationerna leds och hanteras centralt och kärnan i verksamheten är den strategiska betoningen på ”Verkningsfulla tjänster”. Till Kundavdelningens arbete hör även kundservice och tjänster för Virves huvudanvändning och ledningen av dem.

Erillisverkot genomförde den årliga kundupplevelseenkäten i september och oktober och den besvarades av 309 personer. Svarsaktiviteten sjönk något, men resultatens tillförlitlighet är fortfarande god med tanke på svarsprocenten och ärendehanteringens aktualitet.

Rekommendationspoängen (NPS) sjönk till 35 poäng (48 år 2023). Jämfört med 2023 minskade kundernas NPS med 13 poäng, antalet bedömningar ökade och antalet rekommendationer minskade. Även om förändringen i genomsnitt var ganska liten, tar vi det minskande resultatet på allvar. Vi är måna om kvaliteten på kundupplevelsen och planerar åtgärder för att förbättra den igen.

Läs mer om vårt år 2024

Vi fortsatte att öka beredskapen: de operativa kommunikationsförbindelserna och centrala datakommunikationstjänsterna måste fungera under alla säkerhetsförhållanden.
LÄS MER OM VÅRA HÄNDELSER AV BETYDELSE OCH SIFFROR ÅR 2024 OCH VÅR VERKSTÄLLANDE DIREKTÖRENS ÖVERSIKT

Vi anpassade oss snabbt till den föränderliga verksamhetsmiljön och fortsatte att förverkliga våra strategiska mål i en nationell och internationell kontext.
LÄS MER OM VÅR VERKSAMHETSMILJÖ OCH MEGATRENDER SOM PÅVERKAR VÅR UTVECKLING

Våra hållbarhetsteman är miljö och klimat, fungerande tjänster och samhälle, en välmående arbetsgemenskap som förnyas och god förvaltningssed och ekonomi samt goda upphandlingspraxis.
LÄS MER OM VÅR hållbarhetsRAPPORT

Vi producerar tjänsterna på ett hållbart sätt med tanke på miljö, människor och förvaltning.
LÄS MER OM VÅRT hållbarhetsPROGRAM FRAM TILL ÅR 2025