to top

Årsberättelse 2024: Hållbarhetsprogram fram till år 2025

Erillisverkots grundläggande uppgift är att producera säkra och störningsfria tjänster för sina kunder som ger trygghet i samhället till förmån för alla finländare. Vi producerar tjänsterna på ett hållbart sätt med tanke på miljö, människor och förvaltning.

Erillisverkot började integrera hållbarhet i bolagets strategi och affärsverksamhet 2019 och hållbarheten har också spelat en roll i ledningens och personalens belöning sedan 2020. I slutet av 2023 uppdaterade vi vår hållbarhetsstrategi och det hållbarhetsprogram som härrör från den, så att vi kunde fortsätta vårt arbete utifrån dem under 2024. Nästa uppdatering görs 2025.

Våra hållbarhetsteman är:

  • miljö och klimat
  • fungerande tjänster och samhälle
  • en välmående arbetsgemenskap som förnyas
  • god förvaltningssed och ekonomi samt goda upphandlingspraxis.

Förändringen av ledningsmodellen för hållbarhet som trädde i kraft i början av 2024 visade sig fungera som förväntat: den separata styrgruppen för hållbarhet upphörde sin verksamhet och de ärenden som behandlades i den överfördes till ledningsgruppen. På så sätt strävar vi efter att säkerställa hållbarhetsledning, informationsflöde och en ännu bättre integration av hållbarhet i vår verksamhet.

Hållbarhetsprogram 2025

Tema 2024–2025 Mål fram till 2025
Miljö och klimat

Vi förbinder oss att minska vårt koldioxidavtryck till nära noll senast 2035.

• Vårt koldioxidavtryck är betydligt mindre 2025 än 2020.

• Den årliga återvinningsgraden för avfall som uppkommer inom vår verksamhet är 70 procent och återanvändningsgraden 100 procent.

Fungerande tjänster och samhälle
Våra störningsfria och energieffektiva tjänster säkerställer ett fungerande, tryggt samhälle.
• Den tillgänglighetsnivå för tjänsterna som utlovats kunderna uppnås varje år.

• Kundernas vilja att rekommendera, dvs. NPS-talet, håller sig på nuvarande utmärkta nivå.

• Energieffektivitet är ett av våra beslutskriterier, också när det gäller investeringar.

En välmående arbetsgemenskap som förnyas
Hållbar verksamhet innebär gemensamma aktiviteter och förfaranden, kontinuerlig utbildning och innovationskultur, och den utgör grunden för välfärd.
• Personalnöjdheten ligger årligen på minst 80 procent.

• Vi förstår betydelsen av mångfald, likabehandling och delaktighet som en del av en fungerande arbetsgemenskap.

• Vi har nolltolerans mot trakasserier och behandlar alla fall som uppdagas.
• Vi har inga allvarliga olycksfall i arbete.

God förvaltningssed och ekonomi samt goda upphandlingsmetoder

Erillisverkots etiska riktlinjer och minimimålen för hållbarheten hos leverantörerna styr vår verksamhet. En hållbar ekonomi tryggar verksamhetens kontinuitet.

• Minst 95 % av personalen går genomför webbkursen Etiska riktlinjer vartannat år. Alla nya anställda går igenom webbkursen som en del av introduktionen.

• Hållbarhet beaktas i upphandlingskriterierna, till exempel energieffektivitet, låga utsläpp, användning av förnybar energi.

• Vi strävar efter att skapa och uppnå produktivitetshöjande budgetar.

Läs mer om vårt år 2024

Vi fortsatte att öka beredskapen: de operativa kommunikationsförbindelserna och centrala datakommunikationstjänsterna måste fungera under alla säkerhetsförhållanden.
LÄS MER OM VÅRA HÄNDELSER AV BETYDELSE OCH SIFFROR ÅR 2024 OCH VÅR VERKSTÄLLANDE DIREKTÖRENS ÖVERSIKT

Vi anpassade oss snabbt till den föränderliga verksamhetsmiljön och fortsatte att förverkliga våra strategiska mål i en nationell och internationell kontext.
LÄS MER OM VÅR VERKSAMHETSMILJÖ OCH MEGATRENDER SOM PÅVERKAR VÅR UTVECKLING

Vi genomförde vår uppdaterad strategi i praktiken bland annat genom varumärkesförnyelse och organisatoriska förändringar.
LÄS MER OM VÅR ÖVERSIKT ÖVER STRATEGIN OCH AFFÄRSVERKSAMHETEN

Våra hållbarhetsteman är miljö och klimat, fungerande tjänster och samhälle, en välmående arbetsgemenskap som förnyas och god förvaltningssed och ekonomi samt goda upphandlingspraxist.
LÄS MER OM VÅR hållbarhetsRAPPORT