Tiedote: Erillisverkot, Elisa, Helsingin Poliisi ja Nokia testasivat viranomaisliikenteen priorisointia kaupallisessa 4G-verkossa

Joulukuussa yhteistyössä tehdyllä viranomaisliikenteen etuoikeutuksella testattiin kriittisten viranomaispalveluiden toimivuutta aidoissa olosuhteissa.

Erillisverkot ja kaupalliset operaattorit ovat testanneet kuluneen vuoden aikana onnistuneesti viranomaisliikenteen etuoikeutusta ohi muun liikenteen. Erillisverkot, Elisa, Helsingin Poliisi ja Nokia testasivat jälleen joulukuussa viranomaisliikenteen etuoikeutustoiminnallisuuksia mobiiliverkon aidossa kuormitustilanteessa. Viranomaisverkko Virve on siirtymässä uuden sukupolven teknisiin ratkaisuihin, joissa viranomaisliikenteestä huolehditaan yhteistyössä kaupallisten operaattorien kanssa.

Kriittisten viranomaisviestintäpalveluiden toteuttaminen kaupallisten operaattoreiden verkoissa vaatii erityistä vakautta ja häiriöttömyyttä. Viranomaisyhteyden etuoikeutus ohi muun verkossa kulkevan liikenteen sekä palvelun saannin toimivuus mobiiliverkkojen ruuhkatilanteissa ovat edellytyksenä kaupallisten verkkojen hyödyntämiselle kriittisessä viranomaisviestinnässä.

– Suomessa viranomaisten kuten poliisin, pelastuksen, ensihoidon, rajan, puolustusvoimien ja muiden yhteiskunnan turvallisuuden kannalta keskeisten toimijoiden välisen yhteistyön vahvuutena on hyvä viestintäkuri. Olemmekin näyttäneet maailmalle viranomaisviestinnän toiminnan tärkeyden sekä millaisin teknisin ratkaisuin se voidaan toteuttaa. Työ uuden sukupolven Virve-verkkoteknologiaksi on käynnissä, vaikka nykyinen Tetra-pohjainen Virve-verkko toimii vielä pitkään, sanoo kehityspäällikkö Antti Kauppinen Suomen Erillisverkoista.

– Viranomaisten tiedonsiirron toimivuus on meille kaikissa tilanteissa ensiarvoisen tärkeää. Haluamme varmistaa, että viranomaisilla on käytettävissään uusimmat palvelut sekä tarvittaessa runsaasti kapasiteettia, jolloin liikenteen optimointi kuormitustilanteessa toimii tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Nyt tehdyillä testeillä halutaan osoittaa viranomaispalveluiden moitteeton toimivuus Elisan verkossa, sanoo Elisan mobiiliverkoista vastaava johtaja Sami Komulainen.

– Viranomaisliikenteen siirtäminen 4G-verkkoon toisi jatkossa monia hyötyjä kuten verkon laajan kattavuuden sekä huippuluokan tiedonsiirtonopeuden, mikä mahdollistaa muun muassa videopuhelut. Yhteistyössä tehdyt onnistuneet etuoikeutustestit verkon todellisessa kuormitustilanteessa osoittavat, että viranomaisviestintä voidaan turvata kaupallisilla 4G-verkkoratkaisuilla, sanoo asiakkuusjohtaja Pekka Sundström Nokialta.

Lisätietoa:
Erillisverkot Viestintä, viestintäpäällikkö 040 756 0850, viestinta(at)erillisverkot.fi
Elisa Viestintä, 050 305 1605, mediadesk(at)elisa.fi
Nokia Viestintä, puh. 010 448 4900, press.services(at)nokia.com

Suomen Erillisverkot – turvallisuus tehdään yhdessä
Erillisverkot-konsernin tehtävänä on turvata yhteiskunnan kriittistä johtamista ja tietoyhteiskunnan palveluja kaikissa olosuhteissa. Erillisverkot tuottaa yhteiskunnan turvallisuutta ja toimivuutta tukeville organisaatioille palveluja kriittiseen viestintään, tilannejohtamiseen ja kriittisen infrastruktuurin suojaamiseen. Erillisverkot on valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö. Yhtiön omistajaohjauksesta vastaa valtioneuvoston kanslia. www.erillisverkot.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan digitalisoimiseen ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on alansa markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 200 000. Liikevaihto vuonna 2016 oli 1,64 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 300. www.elisa.fi

Nokia
Luomme teknologiaa yhdistämään koko maailman. Nokia Bell Labsin tutkimustyön ja innovoinnin vauhdittamana tarjoamme viestintäpalvelujen tarjoajille, viranomaisille, suuryrityksille ja kuluttajille toimialan kattavimman valikoiman tuotteita, palveluita sekä lisensointimahdollisuuksia.
Luomme mullistavaa tulevaisuuden teknologiaa ihmisten muuttuviin tarpeisiin rakentamalla infrastruktuurin 5G-teknologialle ja esineiden internetille sekä kehittämällä uudenlaisia digitaalisen terveyden sovelluksia. www.nokia.com